Stavíme dům: jaké doklady potřebujeme? Kde získám stavební povolení?



Chystáte se začít stavět dům a nevíte, jaké povolení potřebujete? Podívejte se na výčet dokladů a potvrzení, které budete ke stavebnímu povolení potřebovat. Dostali jste od vašeho projektanta projekt vašeho vysněného domu a chystáte se začít stavět? Jaké doklady budete potřebovat pro začátek stavby domu?

Zdroj: Shutterstock

Co musíme zajistit pro stavební povolení

Váš projekt musí mít určité náležitosti, jedná se o:

  • výkresovou a textovou dokumentaci,
  • požární bezpečnostní řešení
  • průkaz energetické náročnosti budovy
  • výpočty statika
  • projekt ZTI a elektroinstalace

Stavba začíná a končí na stavebním úřadě

Vaše první kroky vás povedou na stavební úřad a to ještě dlouho před tím, než vůbec kopnete do země. Stavební povolení budete potřebovat při stavbě domu se zastavěnou plochou větší než 150 m2, jinak vám bude stačit územní souhlas a pak ohlášení stavby.

Žádost o stavební povolení je vyřízena nejdříve za 60 dní, ale může trvat i mnohem déle. V složitých případech má stavební úřad na vydání stavebního povolení až 90 dní.

Tip: Kdy potřebujete stavební povolení?

Potřebujeme výpis z katastru nemovitostí

Jestliže již budete na stavebním úřadě, tak si zajděte pro výpis z katastru nemovitostí na nejbližší Czech point (většinou v budově stavebního úřadu), ten budete potřebovat jako důkaz toho, že je pozemek vaším majetkem či že vlastník souhlasí se stavbou.



Výpis z katastru nemovitostí nesmí být starší 3 měsíce.

Tip: Jak žádat o výpis z katastru nemovitostí online?

Nejvíce Vás bude “brzdit” – Úřad územního plánování

Jedním z nejproblematičtějších míst schvalování je vyjádření od Úřadu územního plánování.

Tomu sice stačí přiložit tzv. studie domu, kde bude vyobrazena výstavba domu, jaký má význam, umístění na pozemku, vzhled a také to, jak stavba zapadá do celkového obrazu města a ulice, ale úředníci tohoto úřadu často mohou mít připomínky a návrhy na úpravy, které mohou začátek stavění značně odložit. Navíc úředníci jsou ve většině okresů (hlavně Středočeského kraje, Praha, Brno) zahlcení, což ještě prodlužuje stavební řízení.

Jestliže Úřad územního plánování vydá kladné hodnocení, tak si již pomalu můžete brousit lopaty a rýče.

Nicméně na územním plánování se rozhodování může protáhnout na řadu měsíců.

Schválené územní rozhodnutí má platnost 2 roky, stavební úřad může tuto lhůtu prodloužit na 5 let, ale pouze v odůvodněných případech.

Souhlas všech vlastníků sousedních pozemků a staveb

Souhlasit se stavbou musí všichni sousedé, takže se připravte na oběhnutí sousedů, souhlas musí být písemný.

Nesouhlas sousedů je velmi těžkým kamenem úrazu, proto se snažte udržovat pozitivní sousedské vztahy již od začátku, ale někdy ani váš vstřícný přístup nestačí.

Vyjádření obce

K vyjádření obce o povolení stavby je nutné zaslat výkres domu s jeho umístněním na pozemku, pohledy domu a technickou zprávu. Někdy podklady posílá rovnou stavební úřad.

Rada obce následně schválí/neschválí váš projekt.

V případě rodinných domů většinou na straně obce není problém.

Další doklady potřebujeme od hygieny a hasičů

Nutné je také schválení vašeho projektu od hasičů, nejbližšího odboru životního prostředí a krajské hygienické stanice.

Ty posoudí dopady na lidské zdraví, bezpečnost a životní prostředí.

Jestliže se nacházíte v chráněné krajinné oblasti (CHKO) či vaše stavba podléhá určité formě památkové ochrany, tak budete muset získat vyjádření i od těchto zainteresovaných stran.

Tip: Jak na dodatečné povolení stavby?

Vlastníci vody, elektřiny a plynu

Dalšími adresami, kam budete svůj projekt posílat jsou vlastníci přípojek:

  • vody, kanalizace (vodovody a kanalizace)
  • elektřiny (například ČEZ, E.ON atp.)
  • plynu (jestliže máte přípojku na plyn)
  • sdělovacích kabelů (telefon, internet)
  • Báňský úřad (například u zemních vrtů)

Geodet, hydrogeolog a radon

Pro stavební úřad je nutné geodetické zaměření pozemku, tím se také vyhnete tahanicím se sousedy, protože v Česku je ještě spousta hranic pozemků chybně vytyčena.

Při kopání studny, či pro umístění vsakovacího objektu dešťové vody je potřebný i průzkum od hydrogeologa.

Stavební úřad si rovněž může vyžádat dodání protokolu o měření radonu, které ovšem v mnoha případě proběhne pouze na papíře, přestože se jedná o poměrně nebezpečný radioaktivní plyn.

Měření radonu vás vyjde přibližně na 2 500 až 5 000 Kč.

Kdy můžete začít stavět?

Před finální návštěvou stavebního úřadu si pečlivě projděte všechny náležitosti, dokumenty a vyjádření, abyste zbytečně nemuseli navštěvovat stavební úřad vícekrát, což by začátek stavby mohlo ještě více odložit.

Nicméně na stavebním úřadě vám s náležitostmi mnohdy poradí.

Stavět můžete většinou po několika měsících od podání žádosti, většinou se připravte na půl rok, někdy jde ovšem stavební řízení ještě více pomalu. Jak dlouho trvá získání stavebního povolení? Tak na to se podíváme v našem příštím článku.

Tip: Kdy odevzdat přiznání k dani z nemovitosti?


Zdroj: Finance.cz – bydlení …





Radek Rýznar

Mám rád moderní technologie pokud pomáhají lidem. Je vhodné k těmto technologiím přistupovat s nadhledem a zůstat pozorní zda jsou k užitku nebo ne. I na webové stránky se můžeme dívat jako na stroj, který provádí určité postupy podle našich možností a zkušeností.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

0 Shares
WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien
Share via
Copy link
Powered by Social Snap